top of page
  • Writer's pictureCharlotte Edwards

BODY LANGUAGE // I'M BACK AND I'M BETTER

Updated: Apr 24, 2019

Inneholder annonselennker



Yes, you heard me! Så la oss snakke litt om noe vi snakker alt for lite om, shall we? Jeg tenker at bildet over her kanskje gir en liten anelse om hva jeg sikter til, nemlig sexisme. Hvorfor er dette så viktig og hvorfor skal du fortsette å lese? Jo, for det er faktisk sånn at enten man vil det eller ikke, så er dette faktisk fremdeles et ganske stort og uten tvil et relevant problem. Joda, vi har absolutt kommet lenger, men at det fortsatt finnes og foregår overalt på daglig basis, det er ikke til å feie under teppet. Jeg begynte jo sakte men sikkert å bevege meg inn på temaet i dette innelegget. Det er absolutt viktig å poengtere at sexisme på alle måter, handler om så mye mer enn bare sexpress. Det er uten tvil et stort og nyansert tema, som man kan snakke om i evigheter, så det jeg ønsker å fokusere på akkurat nå, er nettopp dette med hvordan vi uttrykker oss og hvor forskjellig respons jenter/kvinner kontra gutter/menn får, når man gjør nettopp det og generelt kroppspress, forventninger og fordommer i dagens samfunn. Da spesielt på sosiale medier, men også ellers i livet.


"Det å komme unna med ting som jente/kvinne, er noe helt annet enn det er for gutter/menn."

Char speaking, who this?

Jeg som person er også et veldig stort tema, og det er uten tvil mange sider til meg. En av mine sider, som også kanskje kjennetegner meg, er den litt opprørske, utadvendte "wild-child" siden av meg, som elsker å skille meg ut, å provosere og til tider være "too much of everything" - just because I can! MEN, det er ikke alltid like problemfritt. Det å komme unna med ting som jente/kvinne, er noe helt annet enn det er for gutter/menn.


Oh, I see. You came here to pay me a compliment, but it was really just a sexist insult in disguise, huh?

At fokuset på kropp og utseende er større enn noen gang, er heller ikke til å skyve under en stol. Heller ikke det at reaksjonene er totalt forskjellige når f.eks gutta drar av seg t-skjorten til bar overkropp (gjerne midt på gaten) en varm sommerdag, kontra om "vi jenter" gjør det. Da også selv om det kun blottlegger en bh eller en bikini. Reaksjonene man møter og oppmerksomheten man får, er ikke den samme, det kan faktisk ikke diskuteres. Det samme gjelder også i f.eks i sosiale medier eller andre offentlige plattformer/rom etc, og er noe vi ser hele tiden, så lenge vi er oppmerksomme på det, vel og merke. Dersom en gutt legger ut et "cheeky" bilde i bar overkropp/avkledd kropp, og da gjerne en trent kropp, hvor det også er tydelig at det er nettopp det som er i fokus, vil han mest sannsynlig bare få positive respons. Ofte kommentarer som "bra jobba", "bra form", eller andre ting som booster selvtilitten. Da ofte kommentarer relatert til trening og "matcho-positivitet". I "verste fall" kan man "risikere" litt vennskapelig "mobbing" fra kompiser, men det kan stort sett ikke defineres som hat eller såkalt "body shaming".


"... innboksen flyter over av cheezy forespørsler med en åpenbar undertone om sex"

Yeah, I’m still listening

Skulle jeg som jente derimot, legge ut samme type bilde vil reaksjonene i mange/de fleste tilfeller, være noe helt annet. Da vil kommentarer som "sexy", nice tits, nice ass og sex-relaterte emojis og kommentarer, florere i kommentarfeltet, og innboksen flyter over av cheezy forespørsler, med en åpenbar undertone om sex og kommentarer fra folk som er for feige til å ytre sine utvilsomt, sexistiske kommentarer for allmennheten.


"... man er så vant til å bli stemplet som "trashy", "lett på tråden" eller "høy på seg selv" dersom man som jente tør å vise seg og å by på seg selv

All I ever hear from you is blah blah blah

Utover dette er det jo da også kommentarene som aldri kommer på trykk, som kanskje også er de styggeste. Dømmingen som foregår bak lukkede dører er ikke til å ta feil av, den finnes der uten tvil. Men verre er det likevel med de hyggelige og støttende kommentarene man ser mye av hos gutta, men som "vi jenter" ofte ikke får like mye av, fordi misunnelsen lever i beste velgående og setter en stopper for å støtte hverandre og løfte andre jenter opp - for der er uten tvil "vi jenter" verstingene. Det er jo også noe som gjør at mange jenter ikke tør å dele den typen bilder, fordi de føler de ikke er "bra nok" og heller velger å la være. Dette igjen av frykten for å bli stemplet som "trashy, "lett på tråden" eller "høy på seg selv" dersom man som jente tør å by på seg selv. Skulle man faktisk trosse dette og da velger å gjøre det likevel og da faktisk får positiv respons/ bekreftelse, både fra gutter og jenter, på at man ser bra ut og/eller har det som betegnes som en bra kropp og heller ikke er redd for å vise det - da får man jo enda mer hat. Vi har liksom blitt så vant til fordommer at vi nærmest bare har akseptert det og lar andre styre hvordan vi lever våre liv.


Why bother tho?!

Ta f.eks bildene jeg deler her i dag. Jeg bare hører folk si ting som "drøyt", "oppmerksomhetssyk" "snakk om å vise seg", "mangel på selvrespekt", "slutty", billig", "trashy osv osv... you know the drill people.

Ikke at jeg er sensitiv til hverken ting som det, eller de tingene jeg nevnte over her. Men jeg kan jo ikke unngå å spørre meg selv; HVOFOR?! Man kan jo aldri vinne.


"... jeg er menneskelig jeg også, for all del. Jeg bare nekter å la meg hysjes ned"

Hidden truths are unspoken lies

Om jeg som jente, føler meg vel, har jobbet hardt for å ta vare på meg selv og tilfeldigvis føler for å vise meg litt ekstra frem, en tilfeldig vakker dag - why the f*ck not?! Hvorfor skal ikke jeg få lov til å gjøre det, kun fordi at folk kan oppfatte meg sånn eller sånn? For jeg skal absolutt innrømme at jeg har tenkt meg om to ganger før jeg har postet flere av innleggene mine, både på instagram og blogg, nettopp fordi tankene om hva andre folk evt tenker, har streifet meg - jeg er menneskelig jeg også, for all del. Jeg bare nekter å la meg hysjes ned på noen som helst måte, kun for det å faktisk se ut som jeg gjør og for at jeg til tider deler ting som kanskje ikke er alle sin "cup of tea". Så jeg gjør det likevel, selvom det betyr at jeg noen ganger holder pusten samtidig.


Remember when I asked for your opinion? Nah, me neither
"... enda mer akseptert er det, dersom man er direkte tykk. Da jubles det på alle plattformer for hvor "godt forbilde" man er. "

Det har den siste tiden også vært mye debatt om dette med kroppspress, som da på alle måter er relatert til sexisme. Dette førte igjen til en liten "blogge-trend" (les krig) for en tid tilbake, som da har gått ut på hvorvidt man er et godt forbilde eller ikke. Den såkalte trenden har blant annet utspilt seg slik at den ene (Ulrikke Falch) kritiserer den andre (Kristine Ullebø) for å bidra til mer kroppspress, fordi hun har en såkalt typisk "modellkropp" og også legger ut bilder av den. Førstnevnte mener at dette er noe som bidrar til at unge/andre jenter føler at de også må ha en sånn kropp for å se "bra nok" ut. "Debatten" - og ja jeg skriver i anførselstegn, fordi usaklighetene (heksejakten) har blitt så tydelige at jeg mener det har gått langt forbi hva man kan kalle en saklig debatt - har sklidd såpass langt ut at det nærmest kan tolkes som at man kun får lov å legge ut bilder av seg selv, dersom man er litt rund i kantene og da også enda mer akseptert er det, dersom man er direkte tykk. Da jubles og hylles det på alle plattformer for hvor "godt forbilde" man er som tør å vise seg frem, tross at man ikke representer den "perfekte kropp".


Shoutout to all the girls out there trying to love themselves in a world that's constantly telling them not to

Hva tenker jeg om det? Vel, nå skal det sies at det innlegget er satt på spissen, med alle hjelpemidler tatt i bruk, nettopp for å statuere et eksempel - og forhåpentligvis for å utgjøre en forskjell. Det er ikke sunt å være hverken for tynn eller for tykk, det skal sies, men det er uansett like ok å ha noen kilo for lite, som det er å ha noen kilo ekstra. Så lenge helsen er i behold og man har det bra med seg selv. Det er like ok å ha store pupper, som små pupper og det samme gjelder rumpa. Det er helt greit å ikke ville vise seg frem eller eksponere seg, uansett om det er i det virkelige liv eller på sosiale medier, akkurat som at det er like ok at noen faktisk ønsker å gjøre det. Man er ikke noe mer eller mindre kvinnelig, noe mer eller mindre menneske, av den grunn. Og man er i hvert fall ikke noe mer eller mindre et objekt. For det er hele poenget her.


You are magic. Don't ever apologize for the fire in you

At jeg nå da legger ut bilder som dette, uansett om det er fordi jeg vil vise meg frem, vil provosere, vil statuere et eksempel eller om jeg bare følte for det akkurat der og da eller her og nå - eller om jeg gjør det kun for å få oppmerksomhet. Hva spiller det for rolle og hva er i såfall så galt med det?! For når sant skal sies, så fikk jeg tross alt oppmerksomheten din. Du klikket deg inn og du har forhåpentligvis nå også lest dette budskapet jeg faktisk ville dra oppmerksomheten til - fordi det er noe jeg brenner for. Så da var det vel godt for noe? Vi må slutte å hate, slutte å diskriminere og viktigst av alt slutte å sammenligne oss med andre og hverandre. Kan vi ikke heller bare heie på hverandre, heie for at vi faktisk TØR å gå mot normen og TØR å si dette er MEG? Ikke minst heie på de som faktisk tør å stille seg i front når det gjelder å stå i mot et utdatert kropps/kvinne/menneske-syn, som hører hjemme i forrige århundret (eller blant 45+ på facebook) og burde vært lagt på hyllen for lengst.


Do I have your attention now?

Eller er jeg nå fremdeles bare "en som poster noen sexy, litt på kanten bilder" på sosiale medier for å få oppmerksomhet? Eller kan det hende at det faktisk finnes mer til meg enn som så og mer enn hva øyet kan se? Jeg tror innlegget svarer for meg.


"I break tradition, sometimes my tries, are outside the lines. We've been conditioned to not make mistakes, but I can't live that way"
282 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page